Pojęcie kreatywnej księgowości bardzo często jest używana w negatywnym znaczeniu, aczkolwiek sama w sobie „kreatywna księgowość” jest zgodna z przepisami prawa i tym samym bardzo korzystna dla przedsiębiorstw.
W książce napisanej przez Piotra Guta, kreatywna księgowość polega na prowadzeniu rejestracji, ewidencji, a także przetwarzaniu oraz prezentowaniu zdarzeń gospodarczych przy zastosowaniu obowiązujących przepisów oraz prawidłowo interpretowanych zasad rachunkowości w taki sposób, który w tych przepisach nie został bezpośrednio wskazany, a z kolei który jest wynikiem pomysłowego, twórczego oraz niestandardowego ich zastosowania.
Pojęcie księgowości kreatywnej jest pojęciem przeciwnym do księgowości agresywnej, która to już nie jest zgodna z prawem, gdyż wiążę się z podejmowaniem działań mających na celu wprowadzenie w błąd odbiorców poprzez przekazanie im informacji manipulującymi danymi finansowymi.
Do celów kreatywnej księgowości możemy zaliczyć:
- zmniejszenie strat lub zwiększenie zysku,
- ukrycie ryzyka finansowego,
- umożliwienie pozyskania kapitału, który w inny sposób byłby niedostępny,
- manipulacje wskaźnikami wykorzystywanymi do analizy finansowej,
- argumentację odnośnie swojej wiarygodności.