Najnowsze wpisy, strona 2


lip 19 2018 Jak anulować fakturę?

W swojej pracy bardzo często spotykamy się z wątpliwościami przedsiębiorców odnośnie kwestii anulowania faktury. W związku z tym, postanowiliśmy rozwiać owe wątpliwości i przybliżyć Państwu kilka bardzo ważnych informacji w tym temacie.

Jak się okazuje anulowanie faktury może mieć miejsce jedynie w sytuacji, kiedy dana transakcja nie została jeszcze zrealizowana oraz jeśli dana faktura nie trafiła do obiegu prawnego, a więc nie znalazła się jeszcze u odbiorcy. Najczęstsza sytuacją, która może być przykładem wyciągniętym z naszego codziennego życia jest sprzedaż wysyłkowa. Wówczas sprzedający wysyła fakturę wraz z towarem za pobraniem i jeśli paczka nie zostanie odebrana, nie dojdzie do zapłaty, a faktura wraz z towarem wróci do nadawcy i nie pojawi się obowiązek podatkowy.

Anulowanie faktury możemy podzielić na dwa etapy, a mianowicie:
- przekreślenie obydwu wersji anulowanej faktury,
- sporządzenie odpowiedniej notatki z informacją na temat tego, że dany dokument został anulowany (z powodem, datą oraz podpisem osoby upoważnionej).


UWAGA!
Anulowanie faktury należy uwzględnić w kwestii numeracji faktur, która musi być chronologiczna i zabronione jest zaburzenie kolejności. Dlatego zaleca się przechowywanie faktury anulowanej w firmowej dokumentacji.

lip 12 2018 Outsourcing księgowy

Usługa Outsourcingu polega na powierzeni funkcji księgowej zewnętrznemu doradztwu rachunkowemu. Celem jest podniesienie efektywności procesów księgowych, wspomagających podstawową działalność.


Powody, dla których warto korzystać z outsourcingu księgowego:

1. Doświadczenie i profesjonalizm – powierzasz swoje rachunki profesjonalistom, więc nie musisz się o nic martwić.

2. Oszczędność czasu zarządu - zarząd nie musi angażować się w kontrolę jakości efektywności pracy księgowych.

3. Koncentracja na działalności podstawowej – outsourcing księgowy pozwala na skupienie się tylko i wyłącznie na zasadniczej działalności.

4. Zarządzanie ryzykiem – zabezpieczasz się przed popełnieniem błędów, niedopilnowaniem terminów czy innych możliwych problemów.

5. Przekazanie odpowiedzialności – powierzając prowadzenie rachunkowości podmiotowi zewnętrznemu, odciążasz kadrę z odpowiedzialności karnej i cywilnej za ewentualne błędy.

6. Interdyscyplinarność – dzięki powierzeniu księgowości innemu podmiotowi zyskujesz spojrzenie na zagadnienia z wielu perspektyw i ujęcia ich kompleksowo.

lip 05 2018 Mały ZUS dla najmniejszych firm

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością wykonywania wielu obowiązków przez przedsiębiorcę. Jednym z obowiązków jest opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Rząd przyjął projekt tzw. małego ZUS-u, który ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Mały ZUS dotyczyć będzie osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Przychody tych osób za 2018 roku nie mogą przekroczyć średniomiesięcznie 5250 złotych. Po zmianie najmniejsze firmy będą opłacać składki do ZUS w wysokości ok. 660 złotych, zamiast 1200 złotych.


Obecnie obowiązujące przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek opłacania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w jednej wysokości bez względu na osiągane przychody.


Wprowadzenie takich zmian ma na celu:
- poprawienie sytuacji finansowej najmniejszych firm,
- ograniczenie szarej strefy,
- poprawienie “przeżywalności” firm,
- pobudzenie aktywności zawodowej,
- zwiększenie perspektyw rozwoju małej firmy.

 

doradztwo : : zus  
cze 28 2018 Gotówkowe i bezgotówkowe rozliczenia pieniężne...

Rozliczenia pieniężne często są określane jako świadome oraz zgodne z prawem rozdysponowywanie środków pieniężnych między dwoma jednostkami gospodarczymi, instytucjami, jak również osobami fizycznymi. Może się to odbywać w dwóch formach, a mianowicie – gotówkowo, bądź bezgotówkowo.

Rozliczenia gotówkowe odbywają się za pośrednictwem kasy przez kasjera. Dodatkowo kasjer ponosi pełną odpowiedzialność za stan gotówki w kasie oraz za prawidłowość przeprowadzenia operacji kasowych. Z kolei rozliczenia bezgotówkowe dokonywane są za pośrednictwem banku.

Do rozliczeń gotówkowych zaliczamy m.in.:
- czeki gotówkowe,
- wpłaty gotówkowe,
- wypłata gotówkowa,
- dowód wpłaty środków na rachunek bankowy.


Miano rozliczeń bezgotówkowych posiada m.in.:
- polecenie przelewu,
- polecenie zapłaty,
- bankowe inkaso faktur,
- czeki rozrachunkowe,
- weksle,
- karty płatnicze,
- akredytywa.

Polscy przedsiębiorcy od 1994 roku mają obowiązek prowadzenia rozliczeń bezgotówkowych z podmiotami gospodarczymi. W związku z tym, każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego i zgłoszenia tego faktu do właściwego Urzędu Skarbowego.

cze 21 2018 Elastyczne formy zatrudnienia

Prowadzenie działalności gospodarczej bardzo często wiąże się z zatrudnianiem pracowników.


Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form zatrudniania osób do pracy. Osoby, które:
- nie są zainteresowane stałym zatrudnieniem,
- nie mogą pracować w pełnym wymiarze godzin,
- nie mogą pracować w jednym miejscu,
- mogą zdecydować się na elastyczną formę zatrudnienia.


Elastyczne formy zatrudnienia są świetnym rozwiązaniem także dla:
- osób starszych, niepełnosprawnych, młodych i matek wychowujących dzieci,
- specjalistów i przedstawicieli wolnych zawodów.


Elastyczne formy zatrudnienia charakteryzują się elastycznością czasu oraz miejsca pracy, a także formy stosunku pracy. Najczęściej zatrudnienie odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej.


Najczęściej występujące formy elastycznego zatrudnienia to:
- samozatrudnienie,
- zatrudnienia na czas określony,
- zatrudnienie na czas wykonywania określonej pracy,
- praca w niepełnym wymiarze czasu,
- praca tymczasowa,
- telepraca,
- flexitime,
- compressed hours,
- job sharing.