Analiza SWOT jest dokładną analizą, która służy do zoptymalizowania strategii zarządzania firmą. Dzięki ten analizie określone zostają najlepsze kierunki pozwalające rozwinąć firmę i zwiększyć jej efektywność. Analiza ta ma na celu określenie mocnych i słabych stron, a także rozpoznania wszelkich możliwych zagrożeń i szans.
Przedsiębiorca stosując narzędzie jakim jest SWOT musi odpowiedzieć na wiele pytać, a zwłaszcza na te, które w jakikolwiek sposób mogą wpłynąć na powodzenie w realizacji zaplanowanej inwestycji. Analiza składa się z 4 części, jej nazwa powstała od angielskich słów:
S – Strenghts (mocne strony)
W – Weaknesses (słabe strony)
O – Oportunities (szanse)
T – Threats (zagrożenia)
Analiza SWOT wykorzystywana jest głównie w czasie powstawania firmy, pozwala ona na dokładne określenie wszelkich czynników pozwalających bądź utrudniających rozpoczęcie działalności. Strategia ta może być również dużą pomocą w czasie opracowywania planów strategicznych bądź ukierunkowania profilu firmy.
Analiza SWOT pozwala świeżo ocenić sytuację i podjąć decyzję, która może w dużym stopniu zwiększyć efektywność prowadzonej działalności gospodarczej.