Kategoria

Doradztwo finansowe, strona 23


kwi 01 2014 Co może skontrolować „skarbówka” ?

Kontrola skarbowa przeważnie jest przeprowadzana z polecenia Urzędu Skarbowego, który chce sprawdzić poprawność funkcjonowania danego przedsiębiorcy według narzuconych mu przez przepisy prawa podatkowego obowiązków.


- W czasie kontroli skarbowej sprawdzane są zapisy w księgach podatkowych, które są najważniejszym źródłem informacji jeśli chodzi o ustalenie podatków należnych od firmy. W sytuacji, kiedy przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem poprzez Księgę Przychodów i Rozchodów, osoba przeprowadzająca kontrolę ma wgląd do wszelkiego rodzaju dowodów księgowych, do których zaliczyć można faktury, rachunki, raporty fiskalne, a także urzędowe potwierdzenia zapłaty.


- Prócz tego, przedsiębiorca może zostać poproszony o udostępnienie wszystkich archiwalnych deklaracji VAT i PIT za okres pięciu lat wstecz. W takim przypadku nie może odmówić. Kontrola przeprowadzana przez Urząd Skarbowy może także dotyczyć kas fiskalnych znajdujących się w przedsiębiorstwie.


- Kontrola ma za zadanie wykryć w przedsiębiorstwie ewentualne ukrywane dochody. W sytuacji wykrycia takowych, właściciel firmy zostanie ukarany tzw. podatkiem od nieujawnionych przychodów.

kontrola skarbowa

mar 28 2014 Outsourcing księgowy – kryteria wyboru....

Z badań przeprowadzonych przez pewną znaną firmę, wynika, że outsourcing księgowy cieszy się największym zaufaniem wśród przedsiębiorców. Dlaczego ? Otóż w głównej mierze przy wyborze pod uwagę brane jest bezpieczeństwo, cena, jakość usługi, doradztwo oraz wiarygodność danej instytucji.


Każdy przedsiębiorca, który postawił się w sytuacji wyboru obsługi księgowej dla swojej firmy, powinien określić wszystkie istotne zagadnienia, które w jego przypadku odegrają ważną rolę. Jednym z wielu zagadnień powinno być ścisłe określenie zakresu, w jakim Ciebie jako przedsiębiorcę będzie reprezentowało wybrane biuro rachunkowe. Prócz tego należy dokładnie sprawdzić czy biuro jest ubezpieczone (i na jaką kwotę) oraz jak ocenia ryzyko popełnienia błędu i do czego zobowiązuje się w razie takiej ewentualności.


Szacuje się, że opcję prowadzenia rozliczeń księgowych na zasadzie outsourcingu księgowego, wybiera ponad połowa przedsiębiorstw. Nic w tym dziwnego, gdyż biuro rachunkowe znacznie pomaga w funkcjonowaniu firmy w kwestii systemu podatkowego.


Przepisy i wykładnie prawa, różnego rodzaju orzeczenia są ciągle zmieniane, a to wpływa na konieczność przedsiębiorcy do obeznania w temacie. Przedsiębiorca działający samodzielnie musi znaleźć więc czas na „bycie na bieżąco” i zastosowanie zaistniałych zmian w swoim przedsiębiorstwie. Natomiast w sytuacji, kiedy zadania te należą do pracowników wybranego biura, przedsiębiorca nie musi martwić się o to, czy wszystko jest tak, jak powinno.


Główne zalety outsourcingu księgowego:
→ możliwość współpracy z najlepszymi ekspertami,
→ zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności,
→ zmniejszenia ryzyka podejmowanych działań finansowych,
→ oszczędność czasu,
→ koncentracja na głównym kierunku działalności.

outsourcing księgowy

doradztwo : :
mar 17 2014 Czym jest raj podatkowy ?

Określenie używane w odniesieniu do państw, gdzie przepisy podatkowe są bardzo łagodne dla obcokrajowców z kapitałem zagranicznym. Raj podatkowe mają za zadanie przeciągnąć przedsięwzięcia gospodarcze na obszary o słabej aktywności ekonomicznej. Z opcji tej najczęściej korzystają przez przedsiębiorcy, którzy mają zamiar przetransferować zysk, aby uniknąć płacenia wyższych podatków w krajach, gdzie została założona dana spółka.


Raje podatkowe dzielimy na:
→ OGÓLNE, w których oferta kierowana jest do przedsiębiorców i inwestorów, którzy dysponują szerokim zakresem korzyści podatkowych i finansowych. Miejsca te w celu przyciągnięcia jak największej liczby przedsiębiorców i inwestorów poprzez zapewnienie im najlepszej gwarancji politycznej, gospodarczej, fiskalnej i sądowej.
→ SPECJALISTYCZNE, w których określony jest konkretny rodzaj działalności, dla których jest on przeznaczony. Często zdarza się, że w rajach tych występują generalnie wysokie podatki, jednocześnie przy niskim obciążeniu fiskalnym konkretnych gałęzi gospodarczych.


Warto wiedzieć...
→ Transfery zysków, czyli osiągane poprzez sprzedaż towarów i usług po cenach niższych od faktycznej wartości przez jednostkę znajdującą się w określonym kraju o stosunkowo wysokiej progresywności podatkowej w odniesieniu do filii zarejestrowanej w omawianym raju podatkowym.
→ Spółki rotacyjne, a więc spółki do założenia lub zakupu, oferowane przez władze „rajów podatkowych”. Wielką zaletą jest to, że proces rejestracji spółki jest bardzo prosty, a założyciel spółki nie ma obowiązku, ujawnić swoje prawdziwe imię i nazwisko, co w wielu przypadkach prowadzi do tworzenia spółek przez osoby fikcyjne. Są to właśnie spółki rotacyjne, które wykorzystywane są do świadczenia usług, jak również zawierania transakcji kupna, sprzedaży.
→ Spółki offshore, czyli tworzone z myślą o gromadzeniu dochodów w miejscach, gdzie opodatkowanie jest stosunkowo niskie. Z opcji tej w głównej mierze korzystają spółki kapitałowe i ludzie związani ze światem sztuki.


doradztwo : :
mar 07 2014 Przedsiębiorca a samodzielna księgowość....

Prowadzenie samodzielnej księgowości ma zarówno wady, jak i zalety, przywileje i obowiązki... Jednak skupmy się na obowiązkach, gdyż to jest najważniejsze, bo chyba każdy przedsiębiorca musi wiedzieć o tym, jakie obowiązki do niego należą z tytuły prowadzenia samodzielnej księgowości.


Typowymi czynnościami, związanymi z prowadzeniem tego typu księgowości, można zaliczyć:
→ prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów,
→ w przypadku podatników VAT - ewidencja rejestrów VAT,
→ prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
→ ewidencjonowanie wyposażenia,
→ sporządzenie deklaracji rozliczeniowych ZUS, podatkowych, na potrzebę podatku VAT,
→ ewidencjonowanie przebiegu pojazdu.


Prócz tego, każdy przedsiębiorca, w którego przedsiębiorstwie zastosowano samodzielną księgowość, jest co miesiąc zobowiązany do:
→ do 20. dni kolejnego miesiąca – odprowadzić składkę na podatek dochodowy,
→ do 25. dnia kolejnego miesiąca – odprowadzić podatek VAT i złożyć deklarację VAT-7 lub VAT-7K przy rozliczeniu w sposób kwartalny,
→ do 10 dnia kolejnego miesiąca - opłacać składki ZUS,
→ do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni – drukować KPiR.

księgowość firmy




lut 13 2014 Kto może prowadzić księgowość samodzielnie...

Samodzielną księgowość może prowadzić każdy przedsiębiorca, gdyż nie wymaga to konieczności posiadania różnego rodzaju certyfikatów i wykształcenia. Rzecz jasna jest to mile widziane, ale nieobowiązkowe. Prawo to dotyczy nie tylko nowego przedsiębiorcy, ale również przedsiębiorcy, który działając już na rynku, rozlicza się za pomocą innej formy. Jeżeli przedsiębiorca czuje się na siłach, żeby samodzielnie prowadzić księgowość, a do tej pory korzytał z usług biura rachunkowego, to zawsze może z niego zrezygnować. To nic trudnego, ponieważ wystarczy jedynie rozwiązać umowę z tego rodzaju biurem, a następnie odebrać wszystkie firmowe dokumenty, które z pewnością okażą się pomocne w prowadzeniu samodzielnej księgowości. Pamiętajmy jednak, że prowadzenie własnej firmy nie należy do zadań prostych i często nadmiar obowiązków może być powodem różnego rodzaju niedociągnięć.


Jeżeli korzystanie z biura rachunkowego nie obciążało za bardzo Twojego firmowego budżetu, to zastanów się czy nie warto by było nadal z tego korzystać. Myślę, że najlepiej postawić na pełen profesjonalizm, a taki zagwarantuje Ci biuro rachunkowe.


Skoro jednak podjąłeś już tą decyzję, to powinieneś wiedzieć, o jakich formalnościach nie możesz zapomnieć rozpoczynając samodzielną księgowość.


Kilka zmian będzie koniecznych w wpisie do CEIDG. Jeszcze zanim przejdziesz na samodzielną księgowość, musisz zatroszczyć się o to, aby twój wpis do CEIDG miał odpowiednią treść (nie jest ważne to czy dopiero zaczynasz prowadzić firmę, czy już jakiś czas działasz na rynku).


W przypadku nowego przedsiębiorcy jest to ustalane przy wpisie do CEIDG, natomiast działający już przedsiębiorca, musi do 7 dni od nastąpienia zmiany, zaktualizować dokonane zmiany (formularz CEIDG-1, gdzie należy podać adres, pod którym przechowywane będą róznego rodzaju dokumenty rachunkowe).