Przedsiębiorca a samodzielna księgowość....
Prowadzenie samodzielnej księgowości ma zarówno wady, jak i zalety, przywileje i obowiązki... Jednak skupmy się na obowiązkach, gdyż to jest najważniejsze, bo chyba każdy przedsiębiorca musi wiedzieć o tym, jakie obowiązki do niego należą z tytuły prowadzenia samodzielnej księgowości.
Typowymi czynnościami, związanymi z prowadzeniem tego typu księgowości, można zaliczyć:
→ prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów,
→ w przypadku podatników VAT - ewidencja rejestrów VAT,
→ prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
→ ewidencjonowanie wyposażenia,
→ sporządzenie deklaracji rozliczeniowych ZUS, podatkowych, na potrzebę podatku VAT,
→ ewidencjonowanie przebiegu pojazdu.
Prócz tego, każdy przedsiębiorca, w którego przedsiębiorstwie zastosowano samodzielną księgowość, jest co miesiąc zobowiązany do:
→ do 20. dni kolejnego miesiąca – odprowadzić składkę na podatek dochodowy,
→ do 25. dnia kolejnego miesiąca – odprowadzić podatek VAT i złożyć deklarację VAT-7 lub VAT-7K przy rozliczeniu w sposób kwartalny,
→ do 10 dnia kolejnego miesiąca - opłacać składki ZUS,
→ do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni – drukować KPiR.